Poprzednio pisałem o tym, że po raz pierwszy Rzecznik Finansowy i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie wystąpili w obronie kredytobiorców. Zgodnie z wydaną interpretacją banki i firmy pożyczkowe powinny przy wcześniejszej spłacie zobowiązania oddawać klientom także część pobranych już opłat i prowizji.
W związku z tym napisałem reklamację do banku z wnioskiem o zwrot opłat z tytułu wcześniejszej całkowitej spłaty mojego zamkniętego zobowiązania kredytowego. Przeczytaj w całości poprzedni wpis => Spłaciłeś wcześniej kredyt? Należy Ci się zwrot pieniędzy cz. 1. Zgodnie z obietnicą wrzucam odpowiedź banku.
Czyli, szanowny kliencie, interpretacja Rzecznika Finansowego i Prezesa UOKiK nas nic nie obchodzi, ponieważ to nie jest w naszym interesie. Bank „literalnie” interpretuje brzmienie przepisu art.49 Ustawy o kredycie konsumenckim, czyli nie zwróci prowizji. Instytucje powołane przez państwo w celu ochrony interesów m.in kredytobiorców wydały po raz pierwszy wspólną interpretację, ale okazuje się, że dla banku nie jest to wystarczające. Widać, że banki nie uczą się na błędach z przeszłości, zamiast wyjść naprzeciw klientom, wolą do końca udawać, że wszystko jest ok i klientom żaden zwrot się nie należy.
Bank wskazuje również w odpowiedzi, że prowizja nie jest zależna od okresu kredytowania, więc skrócenie okresu kredytowania nie przekłada się na należny klientowi zwrot. Teoretycznie dla banku prowizja i opłata przygotowawcza pokrywa koszt pozyskania klienta, szacowania ryzyka, badania zdolności kredytowej, przetwarzania dokumentacji i wydania decyzji. Uzasadniałoby to pogląd, że prowizja jest zdarzeniem jednorazowym, przypadającym na moment np. udzielenia kredytu. Ale dlaczego w takim razie tego rodzaju opłaty i prowizje są naliczane procentowo od kwoty kredytu? Czy udzielenie pożyczki na kwotę 100 tys. zł jest dziesięciokrotnie bardziej kosztochłonne, niż postawienie do dyspozycji klienta 10 tys. zł? Czy nakład pracy w „czynnościach przygotowawczych” związany jest bezpośrednio z wartością zobowiązania? Patrząc na jak w ostatnich latach zmieniły się cenniki banków można odnieść wrażenie, że opłaty i prowizje oderwały się od swoich pierwotnych funkcji i dziś raczej uzupełniają skromny przychód z odsetek. Świadczą o tym również oferty kredytów, gdzie oprocentowanie jest zerowe, a całość kosztu kryje się w opłatach. Dlatego uważam, że pogląd Rzecznika Finansowego jest jak najbardziej słuszny, a jeśli będzie trzeba, sprawa zwrotu kosztów wcześniej spłaconego kredytu stanie się kolejnym sporem, prowadzonym także w sądzie.
O kolejnych etapach sporu z bankiem będę oczywiście Was informował w nowych wpisach.
Na sam koniec prośba, jeśli wpis był dla Ciebie ciekawy lub w jakikolwiek sposób użyteczny, daj znać w komentarzu oraz udostępnij artykuł na Facebooku. Jest to dla mnie ważna informacja, że treści publikowane w blogu są przydatne.
5 grudnia 2016 by Bartosz
Czy mogę prosić o podesłanie przykładowego pisma do rzecznika finansowego?
5 grudnia 2016 by finansowka
Podeślę dzisiaj Bartosz.
Pozdrawiam
5 grudnia 2016 by finansowka
Wzór pisma do Rzecznika Finansowego => https://rf.gov.pl/files/wzory_wniosek_RF.doc
5 grudnia 2016 by Bankowiex
Ja złożyłem wniosek o pozasadowe postepowanie przed rzecznikiem w sierpniu w takiej samej sprawie i czekam. Niby mają 2 tygodnie od przyjęcia kompletnego wniosku ale na takie oficjalne pismo czekałem do połowy pazdziernika. Czy to coś da, szczerze nie wiem, ale ja w swojej sprawie pójdę do sądu.
5 grudnia 2016 by finansowka
Powodzenia.
Daj znać o efektach.
5 grudnia 2016 by Michal
Mam taki sam problem z tym samym bankiem. Proszę o informację o dalszych krokach /postępach.
8 grudnia 2016 by Kazimierz
Dobry artykuł!
Dziękuję,
Czy przy kredycie hipotecznym występuje taka sama zasada?
8 grudnia 2016 by finansowka
Niestety nie, wspólna interpretacja dotyczy kredytów konsumenckich.
17 sierpnia 2018 by Jaho
Witam miałem 3 kredyty w skoku stefczyka skonsolidowalem je u nich pytałem się czy za te 3 kredyty należy mi się jakiś zwrot
W okienku powiedzieli mi że niestety nie proszę o jak najszybszą odpowiedź
17 sierpnia 2018 by finansowka
Nie sugerowałbym się informacją z okienka. Składaj wniosek o zwrot i daj znać jak rozpatrzyli. Powodzenia!
6 grudnia 2018 by łukasz
witam, dostałem odpowiedz z banku millenium, że nie zwrócą kasy, czy musze pisać odwołanie czy mogę odrazu złożyć wniosek o interwencje do rzecznika?