Blog Finanse ma się rozumieć

czyli jak w praktyce odnaleźć się w świecie Finasów

Spłaciłeś wcześniej kredyt? Należy Ci się zwrot pieniędzy? cz. 3

 

Kiedy pisałem pierwszy wpis na temat interpretacji przepisów ustawy o kredycie konsumenckim wydanej przez Rzecznika Finansowego i Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nie spodziewałem się, że będzie konieczność, aby powstała z tego tematu seria wpisów. Założyłem, być może idealistycznie, że jeśli dwie poważne państwowe instytucje wskazują jak ma być rozliczony kredyt w przypadku wcześniejszej całkowitej spłaty to będzie to wystarczający argument dla banków. Okazuje się, że jest inaczej…

 

Z tego co piszecie w komentarzach pod artykułami i w mailach do mnie, banki przyjęły strategię, że interpretacja Rzecznika Finansowego i Prezesa UOKiK nie istnieje. Banki bronią się rękami i nogami przed zwracaniem części kosztów kredytobiorców, ponieważ w znacznym stopniu ograniczyłoby to wysokość osiąganych przez nie zysków. Prowizja zgodnie z bankową interpretacją jest traktowana jako zdarzenie jednorazowe i prawdopodobnie banki księgują całość prowizji za udzielenie kredytu jako przychód jednorazowo. W przypadku gdyby banki zaczęły respektować interpretację RF i Prezesa UOKiK to również przychody z tytułu prowizji musiałaby być księgowana stopniowo, ponieważ w przypadku całkowitej wcześniejszej spłaty kredytu musiałby następować zwrot dla klienta. Podobną sytuację banki przerabiały odnośnie księgowania prowizji z tytułu sprzedaży ubezpieczeń do udzielanych kredytów i finalnie KNF wskazał, że księgowanie prowizji ma odbywać się stopniowo czasie, a nie jednorazowo. Więcej na ten temat przeczytasz, klikając w link.

 

Zgodnie z tym co pisałem we wcześniejszym artykule, spłaciłeś wcześniej kredyt? należy Ci się zwrot pieniędzy? cz.2działam dalej:) Poniżej wrzucam treść  wniosku o podjęcie działań przez Rzecznika Finansowego, który napisałem na podstawie wzoru zamieszczonego na stronie Rzecznika Finansowego.

 

                                                                                               …………………………………..

                                                                                                                         (miejscowość, data)

……………………………..…..

(imię i nazwisko)

………………………………….

………………………………….

(adres do korespondencji)

………………………………….

(numer telefonu)

 

Rzecznik Finansowy

Al. Jerozolimskie 87

02 – 001 Warszawa

 

Wniosek

 

W związku z odrzuceniem reklamacji w sprawie częściowego zwrotu: prowizji przygotowawczej i opłat administracyjnych dotyczących kredytu gotówkowego, który został zamknięty przed pierwotnym terminem wynikającym z umowy kredytowej, zwracam się z prośbą o podjęcie działań w ramach poreklamacyjnego postępowania interwencyjnego.

 

Uzasadnienie

 

Jako uzasadnienie powyższego wniosku chciałbym wskazać, wspólną interpretację przepisów ustawy o kredycie konsumenckim wydaną przez Rzecznika Finansowego i Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dnia 16 maja 2016 roku.

 

 

…………………………………………………………..

podpis

 

Załączniki:

  1. Reklamacja przesłana do banku

2. Odpowiedź na reklamację banku

 

W kolejnych wpisach oczywiście będę Was informował jakie skutek przyniosła interwencja Rzecznika Finansowego. A w między czasie jeśli spłaciliście kredyt przed czasem, zachęcam do działania, ponieważ zgodnie z interpretacją wydaną przez RF i prezesa UOKiK należy Wam się zwrot części kosztów. W pierwszej kolejności macie możliwość złożenia reklamacji do banku. Wzór treści wniosku znajdziecie klikają w linka. Mam nadzieję, że banki pójdą po rozum do głowy i finalnie zaczną respektować zapisy ustawy o kredycie konsumenckim zgodnie z wydaną interpretacją. Pojawiają się pierwsze sygnały, że tak się dzieje. Bankier pisze o przypadku klienta z PKO B.P. Jest to co prawda pojedynczy przypadek, pozytywnie rozpatrzonej reklamacji, ale pojawiło się światełko w tunelu:)

 

Na sam koniec prośba, jeśli wpis był dla Ciebie ciekawy lub w jakikolwiek sposób użyteczny, daj znać w komentarzu oraz jeśli możesz polub stronę finansowka.pl na Facebooku i Twitterze. Jest to dla mnie ważna informacja, że treści publikowane w blogu są przydatne.

 

O Autorze 

    Znajdź mnie:
  • facebook
  • twitter

62 komentarze

  1. 20 grudnia 2016 by Michał

    Hej!

    Przeczytałem niedawno twój pierwszy i drugi wpis z tej serii – bardzo Ci za nie dziękuje, kilka dni temu spłaciłem kredyt konsumencki obsługiwany przez Credit Agricole, na infolinii dostałem informację że prowizji nie zwracają, mimo iż w umowie napisane jest inaczej.
    Napisałem reklamację i czekam, mają jeszcze 27 dni :)

    • 20 grudnia 2016 by finansowka

      Dzięki Michał za dobre słowo :) Powodzenia.

    • 13 marca 2017 by Stefan

      Michal,

      mam tą samą sytuację z Credit Agricole, zwrócili tylko część kosztów i wydaje mi się, że nawet nie całość (proporcjonalnie) odsetek i ubezpieczenia. W umowie jak wół stoi, że do kosztów zalicza się prowizja, ubezpieczenie i odsetki. Jak się skończyła Twoja sprawa?

  2. 22 grudnia 2016 by Paweł

    Hej! Świetna seria wpisów na blogu. bardzo przydatna.
    Trzymam za ciebie kciuki i czekam na informacje jak potoczyła się sprawa.
    Sam jutro spłacam wcześniej kredyt i już obawiam się o podejście banku w sprawie prowizji.

    Powodzenia!

  3. 17 stycznia 2017 by Tomi

    „Witam, postępowałem zgodnie z wytycznymi opisanymi wcześniej i otrzymałem od banku podobne pismo jak Twoje, m.in.
    Szanowny Panie nie mamy podstaw do uznania zwrotu prowizji z tytułu udzielenia Pożyczek Gotówkowych o numerach umów: x, x, x, x.”
    składałem de facto sprawę dotyczącą 4 moich kredytów które w ciągu ostatnich 3 lat spłaciłem na długo przed terminem.
    Dalej jest napisane:
    „Prowizja za udzielenie pozyczki jest naliczana od wnioskowanej kwoty pożyczki i doliczana jest do niej, zwiekszając tym samym wysokość pożyczki do spłaty. Jej pobranie następuje jednorazowo przy wypłacie kwoty pożyczki.
    Zgodnie z umową pozyczki gotówkowej prowizja za udzielenie pożyczki naliczana jest od wnioskowanej kwoty pożyczki i klient zobowiązany jest do jej zapłacenia wraz z pierwszą ratą spłaty pożyczki.”
    i tam dalej podaja jakąś ustawę – w sumie rozpisali się na 3 strony.

    Co dalej w związku z tą sprawą? Wysłać im podobne pismo co jest powyżej i czekać, czy już nie ma szans na zwrot tych kosztów. Zaznaczę że pożyczki była na kilkadziesiąt tysięcy, i na kilkanaście miesięcy, 60-72 msc, a wszystkie zostały spłacone co najwyżej w połowie tych okresów.
    Pozdrawiam

  4. 17 stycznia 2017 by finansowka

    Proponuję wysłać wniosek o podjęcie działań przez Rzecznika Finansowego, który jest zamieszczony we wpisie. Ja tak zrobiłem i czekam na informację zwrotną.
    Jeśli Rzecznik Finansowy będzie miał informację jak duża jest skala, to miejmy nadzieję, że podejmie działania, aby jego interpretacja ustawy została w końcu respektowana przez banki.

  5. 18 stycznia 2017 by Tomi

    Wysyłam im podobne pismo co powyżej i będę czekał. Pytanie czy banki mogą się jakoś mścić za takie dochodzenie swoich spraw? Czy coś mogą chcieć ode mnie?

  6. 18 stycznia 2017 by Grzegorz

    Właśnie wysłałem pismo do Rzecznika. Spróbujemy powalczyć z Deutsche Bankiem

  7. 18 stycznia 2017 by ewA

    Ja mam taką samą sytuację tylko o zwrot prowizji ale z Providentem,złożyłam reklamację i odrzucili mi bo w umowie jest napisane że prowizja nie podlega zwrotowi.Teraz nie wiem czy warto pisać do RF ,może za niska kwota 1200 zł wzięli za 34 dni.Jak myślicie ?

  8. 24 stycznia 2017 by tomek_a

    Dzień dobry.To ja jestem tą osobą która walczy z bankami o zwrot nienależnej im części poniesionych opłat i prowizji. Sprawy dotyczą 2 banków (BPH i Alior Bank) które nie respektują wytycznych i interpretacji UOKiK i Rzecznika Finansowego art 49 Ustawy o Kredycie Konsumenckim. Przedstawiają swoje wersje tłumaczenia tego artykułu.W tej „walce” zrobiłem błąd: Zwróciłem się do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego myśląc że osoby tam pracujące to uczciwi ludzie i ocenią moje wnioski zgodnie ze swym sumieniem. Ale jak się okazało byłem naiwniakiem.Dopiero pózniej doczytałem że,BAK jest powołany przez bankowców i przez banki finansowany. A „który ptak sra w swoje gniazdo lub odcina gałąz na której wygodnie siedzi”.BAK oddalił moje wnioski z roszczeniami wydając opinię sprzeczną z opinią Rz.F. czekam teraz na „wytyczne od Rz. F. a w międzyczasie poszukuję osób które są również w takim samym sporze z tymi dwoma bankami aby zorganizować pozew zbiorowy wtedy i taniej i Sąd wcześniej taką sprawę rozpatrzy. Może jest tu ktoś zainteresowany?
    Pozdrawiam.
    A z tym zwrotem z PKO to prawda. Zwróciłem się z pismem reklamacyjnym do PKO i po miesiącu przyszła negatywna odpowiedz a po kolejnych trzech zaskoczenie. decyzja uwzględniająca mój wniosek i natychmiastowy zwrot pieniędzy.Opisałem to wszystko redaktorowi M. Kisielowi.

  9. 27 stycznia 2017 by Lukasz

    Złożyłem reklamację zgodnie ze wzorem i otrzymałem dziś negatywną odpowiedź. Wiedziałem, że tak będzie. Kredyt był brany w Eurobanku. Napisali litanie na 3 strony. Nie będę dalej walczył. Skoro instytucje arbitrazowe są utrzymywane przez banki to która z nich będzie przeciwko swoim. Jak na razie to większość komentujących pozostaje nadal z ręką w nocniku. Pozdrawiam.

  10. 27 stycznia 2017 by finansowka

    Faktycznie Bankowy Arbitraż Konsumencki działa przy Związku Banków Polskich. Dlatego we wpisie wskazywałem, aby po odrzuceniu reklamacji wniosek o podjęcie działań wysłać do Rzecznika Finansowego, który jest również współautorem interpretacji. Rzecznik Finansowy jest niezależną instytucją państwową. Dodatkowo jeśli Rzecznik nie dostanie wniosków od klientów nie będzie miał wiedzy o tym, że banki nie respektują interpretacji i nie podejmie działań w celu odzyskania przez kredytobiorców części prowizji.

  11. 9 lutego 2017 by Piotr

    Witam,

    Temat ruszy dalej czy to koniec ?

  12. 13 lutego 2017 by Dominik

    bardzo słuszny tekst! A mało się o tym mówi. sam byłem w podobnej sytuacji i na potwierdzenie znalazłem niewiele materiałów. jeden mnie podbudował od strony prawnej, o ten tekst: http://www.eporady24.pl/wczesniejsza_splata_kredytu,pytania,4,47,7992.html (polecam, warto się poprzeć). także uważam że konsumenci muszą być bardziej uświadomieni, żeby jednak otrzymać ten zwrot gdy im się należy!

    • 15 lutego 2017 by Bieg

      Witam
      Dzisiaj także otrzymałem odpowiedz od Alior Bank na reklamacje dotycząca zwrotu prowizji
      Odpowiedz jest jednak negatywna tak jak myślałem ze bedzie

  13. 15 lutego 2017 by bieg

    ja od alior bank otrzymałem coś takiego w odpowiedzi na moją reklamacje

    z przykrością przekazujemy ze bank nie znajduje podstaw do uznania pana wniosku odnośnie proporcjonalnego zwrotu kosztów kredytu ze względu na wcześniejsza spłatę
    pragnę podkreślić ze aktualnie obowiązująca ustawa o kredycie konsumenckim w odróżnieniu do ustawy poporzednio obowiazujacej nie wprowadza limitu lacznej kwoty wszystkich oplat prowizji oraz innych kosztów związanych z zawarciem umowy o kredyt
    ponadto redakcja art. 49 ust 1 ustawy o kredycie konsumenckim wskazuje iz obnizenie całkowitego kosztu kredytu nie obejmuje wszystkich kosztów wchodzących w jego skład a jedynie te które dotyczą okresu o którym skrócono czas obowiązywania umowy chociazby konsument ponisl je przed ta splata

  14. 15 lutego 2017 by bieg

    dalej piszą jeszcze
    z powyższego wynika ze koszty składające sie na calkowity koszt kredytu można podzielić na koszty których wysokość została rozłożona w czasie oraz koszty których wysokość jest stała nierozłożona wc czasie ( niezależnie od długości obowiązywania umowy np prowizja, prowizja przygotowawcza

    przy czym o tym czy dany koszt jest rozłożony w czasie nie decyduje termin jego wymagalności ani fakt kiedy konsument go faktycznie poniósł ale okres do którego odnosi się ten koszt

  15. 15 lutego 2017 by bieg

    Teraz dalej składam wniosek do rzecznika
    tylko czytałem ze należy dołączyć do tego wniosku umowę kredytową a jak sie jej nieposada to nalezy wpisac to we wniosku to rzecznik wystąpi do banku o taka umowę

  16. 16 lutego 2017 by Bieg

    Wrzucam link do tej strony na fora internetowe aby jak najwiecej ludzi sie o tym dowiedziało i walczyło o swoje ciezko zarobione pieniądze

  17. 19 kwietnia 2017 by cenzor

    Ja jestem już po interwencji rzecznika oraz odpowiedzi z banku. Samo rozpatrywanie sprawy przez rzecznika potrwało kilka miesięcy. Po pismie z jego strony bank przeslal swoja odpowiedz po 2 tyg. W sumie bank dalej stoi na stanowisku i nie ma zamiaru niczego zwracać. Obawiam się ze to tylko już UOKIK może pomoc, ale do tego potrzeba więcej takich spraw, także zachęcam do wysylania reklamacji i interwencji!

  18. 29 kwietnia 2017 by mila8189

    Witam jestem w podobnej sytuacji tylko tyle że u mnie kredyt został spłacony 15.11.2016 pytałam o to w banku i pozbawiono mnie nadziei teraz mam przygotowaną reklamacje. Czy nie jest już za późno na to? Oczywiści wskazałam na wprowadzenie w mnie w błąd przez pracownika banku????? Dodam jeszcze iż jest to kredyt konsolidacyjny z Euro Bankiem i według moich powierzchownych obliczeń stawka to około 5000zł…

  19. 29 kwietnia 2017 by Bieg

    Czyli wychodzi na to ze należy pójść z tym problemem o zwrot prowizji do sądu
    A co rzecznik napisał w swoim uzasadnieniu
    Jak to tak może być żeby instytucja państwowa nie mogła nic zdziałać z tym wszystkim jak to jest czyja oni bronią stronę
    Czy banki niepowinny być zmuszone do zwrotu tej kwoty prowizji przez KNF
    Przecież to zwykle zadzieranie pieniędzy z kredytobiorców i wpędzanie nas w pętle kredytowa
    Ale co to da trzeba się skrzyknąc z ludźmi i złożyć pozew zbiorowy wobec banku musimy tylko poszukać odpowiednia ilość osób do danego banki o zwrot prowizji jak składałem z żona 5 wniosków do skoku stefczyka jeden do skok rafineria i jeden do Alior bank czekam teraz tylko na decyzje od rzecznika bo reklamacje oczywiście były negatywne ze strony banki i niebyło żadnego zainteresowania ta sprawa tylko jakaś regułka wklepaną nietzrajaca ani ładu ani składu

    • 4 maja 2017 by Tomi

      Ja wysłałem pismo juz chyba 3 miesiące temu do rzecznika KNF i dupa, narazie zero odzewu. Państwo teoretyczne jak to ktoś kiedyś powiedział

  20. 15 maja 2017 by Tomi

    Witam kilka dni temu przyszło mi pismo od Rzecznika Finansowego, a dosadniej kopia pisma które on Wysłał do banku któremu wytoczyłem całą sprawę. Najważniejsze treści prezentuje poniżej. Moja sprawa dotyczy 4-kredytów które spłaciłem na długo przed czasem. Oto opinia RF (zaczynam od drugiej strony pisma, bo pierwsze to przedstawienie faktów i mnie):

    …W odpowiedzi na reklamację Wnioskodawcy (czyli mnie), Bank wskazał, iż prowizja pobierana przez Bank stanowi wynagrodzenie za udzielenie kredytu za czynności w całości zrealizowane przed lub najpóźniej w dacie uruchomienia pożyczki. W ocenie Banku, prowizja ta ze swej istoty nie może należeć do okresu o który następuje skrócenie okresu kredytowania. (tutaj opinia banku którą otrzymałem na początku i potem wysłałem ją RF)

    Zgodnie z treścią art. 49 ust. 1 ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2011 nr 126 poz. 715; dalej: u.k.k.) „W przypadku spłaty całości kredytu przed terminem określonym w umowie, całkowity koszt kredytu ulega obniżeniu o te koszty, które dotyczą okresu, o który skrócono czas obowiązywania umowy, chociażby konsument poniósł je przed tą spłatą” (czyli wychodzi na moje)

    W doktrynie podkreśla się, iż w przypadku spłaty całości kredytu przed terminem określonym w umowie, konsument jest uprawniony do uzyskania obniżki całkowitego kosztu kredytu, na którą składają się odsetki i koszty przypadające na pozostały okres obowiązywania umowy. Co istotne, obniżka obejmuje wyłącznie koszty kredytu dotyczące okresu, o który skrócono czas obowiązywania umowy, chociażby konsument poniósł je przed tą spłatą. W ocenie Rzecznika Finansowego, istotne jest to, iż wedle dyspozycji art. 49 ukk, proporcjonalna redukcja dotyczy „całkowitego kosztu kredytu”, a więc wszelkich kosztów, które konsument jest zobowiązany ponieść w związku z umową o kredyt, a w szczególności: odsetek, opłat, prowizji, podatków i marż, jeżeli są znane kredytodawcy, oraz kosztów usług dodatkowych, jeżeli ich poniesienie jest niezbędne do uzyskania kredytu. Co istotne, katalog kosztów składających się na całkowity koszt kredytu, wedle art. 5 pkt 6 ukk, ma charakter otwarty, zgodnie z treścią ww. przepisu, na co wskazuje zwrot „w szczególności”.

    (NAJWAŻNIEJSZE) W ocenie Rzecznika Finansowego, nie znajduje uzasadnienia twierdzenie Banku, jakoby prowizja nie podlegała proporcjonalnemu zwrotowi w przypadku wcześniejszej całkowitej spłaty kredytu, albowiem – co należy mieć na uwadze – prowizja została pobrana w związku z udzieleniem kredytu w określonej wysokości, udzielonego na określony czas. Zatem, zdaniem Rzecznika Finansowego, już choćby z ww. względu, przenosząc dyspozycję przepisu art 49 ust 1 ukk na grunt Wnioskodawcy, stwierdzić należy, iż propocjonalny zwrot prowizji bankowej jest KREDYTOBIORCY NALEŻNY.

    Wobec powyższego, działając na podstawie (artykuły ….) o rozpatrywaniu reklamacji prze podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (dzienniki itd…….), PROSZĘ O:

    1. szczegółowe odniesienie się twierdzeń Wnioskodawcy podniesionych w piśmie z dnia 16.01.2017 r.

    2. ustosunkowanie się do argumentacji zawartej w niniejszym piśmie.
    Wyjaśnienia, informacje i dokumenty w przedmiotowej sprawie proszę przesłać do wiadomości Rzecznika Finansowego i Wnioskodawcy.

    „Informuje, że zgodnie z art. 31 ustawy o RF, Podmiot Rynku finansowego, który otrzymał wniosek Rzecznika w sprawach objętych zakresem jego działalności, jest obowiązany niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, poinformować Rzecznika o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku oraz przekazać żądane dokumenty.
    Dodatkowo, zgodnie z art. 32 ust. 1 na Podmiot Rynku Finansowego, który narusza obowiązki nałożone w art. 4 ust. 1, art 6-10, art. 30 i art. 31, Rzecznik może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do wysokości 100 000 zł.
    Informuję również, że na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy o RF, Rzecznik, podejmując czynności, bada czy wskutek działania lub zaniechania Podmiotu Rynku Finansowego(czyli tego banku)nie nastąpiło naruszenie praw lub interesów klienta. Z kolei zgodnie z art. 27 pkt 3 ustawy o RF, po zbadaniu sprawy, Rzecznik może zwrócić się o zbadanie sprawy do właściwego organu, w szczególności do Komisji Nadzoru Finansowego, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prokuratury albo organów kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej.

    Z poważaniem Dyrektor Wydziału Klienta Banku Kapitałowego

    I co myślicie o takim piśmie? To jest kopia jaką otrzymałem od RF, gdzie oryginał został wysłany do Prezesa Zarządu Banku. Czekam teraz na ustosunkowanie się do tej decyzji banku.

    • 16 maja 2017 by finansowka

      Tomi wygląda na to, że banki zaczęły na reklamacje odpowiadać na zasadzie kopiuj i wklej. Dobrą informacją jest, że rzecznik finansowy nadal stoi na stanowisku, że proporcjonalny zwrot prowizji jest należny i podejmuje interwencję. Daj znać co odpowiedział prezes zarządu banku na pismo od rzecznika. Powodzenia!

      • 17 maja 2017 by Tomi

        Dokładnie tak, jestem pozytywnie zaskoczony tym pismem. Widać, że nie patyczkują się – brałem kredyty średnio po 30-40 tys. zł na 6-7 lat a po jednym roku, maks półtora roku spłacałem – nie ważne czy brałem większy kredyt i spłaciłem mniejszy – taki miałem okres w życiu że sporo inwestowałem. Czyli 1/5 prowizji powinna być należna bankowi a nie całość. Będę ich cisnął – mam czas, mogę się bawić i w sądy. Nie odpuszczę. Pismo wysłane było 17 kwietnia, teraz jest 17 maj a bank miał 30 dni na odpowiedź – zapewne na dniach coś przyjdzie :) Dam znać co i jak. Pozdro

  21. 19 maja 2017 by Bieg

    A jak długo czekałeś na podjęcie interwencji przez rzecznika ja wysłałem do niego 5 wnioskiem w marcu i nadal czekam na wiadomość
    Interesuje mnie jak długo się czeka bo jak dzwoniłem to podobno maja teraz tak dużo wniosków ze czas wydłużył się do 4 miesięcy na rozdzielenie wniosków do eksperta który zajmuje się sprawa
    Powodzenia

    • 22 maja 2017 by Tomi

      Wiesz co sam straciłem nadzieje, wysłałem to chyba jakoś w Styczniu tego roku noi dopiero teraz w połowie kwietnia przyszło to pismo. Odpowiedzieć muszą, więc Tobie też odpowiedzą – co dalej zobaczymy – ale pocieszające jest to że ostatnio jakiś ziomek wygrał z bankiem Millenium sprawę w sądzie o odszkodowanie, tylko chodziło o coś innego – kredyt we frankach. No ale ważne żeby Państwo stało op stronie obywatela a nie obcych banków

  22. 24 maja 2017 by Tomi

    Witam właśnie w dniu dzisiejszym przyszedł mi przelew od banku tytułem:

    Zwrot powizji przygotow.kr.gotówk. CLM000000308489 Indywidualna decyzja
    Kwota: 1380 zł

    Myślałem, że będzie dużo więcej, ale zajrzałem do umów kredytowych i rzeczywiście tam prowizja dla banku np. przy kwocie 35 tys. zł wynosiła 1200 zł, więc sumując moje 4 kredyty o podobnej wartości i w których starałem się o zwrot – kwota jest chyba właściwa.
    Całość procedury trwała pięć miesięcy (od Stycznia tego roku). Nie otrzymałem jeszcze pisma zwrotnego z banku, więc nie mogę nic więcej napisać.
    Bardzo dziękuję autorowi tego bloga. Jak tylko otrzymam pismo zwrotne z banku, gdyż pismo z RN zamieściłem kilka postów powyżej, natychmiast napiszę co i jak.
    Pozdrawiam serdecznie

  23. 27 maja 2017 by Bieg

    Ciekawe czy to zwrócili ci za jeden kredyt czy to już są wszystkie twoje wnioskibo niby na każdy kredyt składa się osobny wniosek i może je przejąć inna osoba w biurze rzecznika i teraz zależy jak poszło co do rozdziału wniosku i kto go przejął wiec to może być zwrócona prowizja z jednego wniosku No cóż trzeba jeszcze czekać dobrze ze coś ruszyło
    S mogę zapytać jaki to bank ci oddał

    • 1 czerwca 2017 by Tomi

      Witam – to był bank Milenium :) też myślałem że może tylko z jednego kredytu mi przysżło, ale jak sprawdziłem jedną umowę kredytową to prowizja przy kwocie 35 tys. zł wynosiła zaledwie 1200 zł – a w sumie na podobne i trochę wyższe kwoty miałem 4 kredyty. Spłacałem je wszystkie maks po jednym roku. Jeśli coś przyjdzie to byłoby super. Narazie nawet żadne pismo do mnie nie przyszło.

  24. 2 czerwca 2017 by Bieg

    Wiesz ciekawe jaki numer sprawy był ten zwrot o prowizje bo u rzecznika jak dzwoniłem ostatnio i chciałem dowiedzieć się na jakim etapie są moje wnioski uzyskałem informacje ze każdy wniosek może trafić do innego eksperta zajmującego się tymi sprawami wiec może się zdążyć ze jedna sprawa zostanie załatwiona szybciej a druga wolniej wszystko zależy teraz od ilości spraw danego eksperta mam pytanie jeszcze do ciebie mianowicie czy jak pisałeś reklamacje do milenium do czy w odpowiedzi dostałeś odpis na każdy wniosek czy wszystkie twoje wnioski umieścili w jednym piśmie bo ja miałem taka sytuacje w skok ze pisałem do nich 3 wnioski ale oni odesłali odpowiedz na jednym wniosku z rozbiciem na wszystkie kredyty i uwzględniali tam jaki kredyt jaki numer jaka prowizja kiedy spłacony i czy ubezpieczenie zostało zwrócone
    Ja na twoim miejscu napisałbym jeszcze donicy tam w sprawie ze zwrot prowizji jest niski
    Bo jak w pierwszej części jest ze ma być proporcjonalny i spłacałem je po roku to dzielimy na ilość lat na jaki był idzielony to chyba więcej wyjdzie chyba ze złe dotyczlem w twoim komentarzu ze spłacałem rok przed zakończeniem obowiązywania umowy ale dobre i to ze odzyskałeś ale teraz należy ich jeszcze postraszyć ostatnio czytałem artykuł o reklamacjach i jezeli napiszemy wniosek do przedsiębiorcy i nieodpowiednie nam w ciągu 14 dni to musi wywiązać się z tego co było w naszej reklamacji co chcieliśmy osiągnąć tylko należy robić to z głowa czytałem opinie ze jak naprzyklad napiszemy wniosek do banku o zmniejszenie rat o polowe i napiszemy ze chcemy spłacać po 100 zł a bank nieustosunkuke się do naszego pisma i nieodpowiednie w ciągu 14 dni roboczych to musi uznać nasza propozycje i można się zwróci z tym do urzędu ochrony konsumenta podobno przepis jest świeży i niewszystkievbanki jeszcze przestrzegają przepisy dotyczące reklamacji może ktoś spotkał się z taka sytuacja

  25. 25 czerwca 2017 by Niko

    Witam czy sprawa dotyczy tylko kredytów konsumenckich czy hipotecznych również?

  26. 28 czerwca 2017 by Tomi

    Admin wysłałem Ci na maila, odpowiedź z banku w którym przyznaje mi kasę – tak więc w moim przypadku sprawa zakończona pomyślnie. Dzięki Wielkie za pomoc oraz niech to się przyda pozostałym. Powodzenia :)

  27. 8 lipca 2017 by Bieg

    Skok Stefczyka niezwraca środków za prowizje otrzymałem pismo w piątek i teraz chyba rzecznik będzie składał wniosek jeszcze raz albo została sprawa w sądzie aby odzyskać środki za wcześniej spłacona prowizje

  28. 12 lipca 2017 by ext

    Cześć wszystkim. Z ciekawością przeczytałam Wasze wpisy. W moim przypadku Skok Jaworzno stoi cały czas na stanowisku, że prowizji nie zwróci. Zaangażowałam prawnika, olali nas i nawet nie zareagowali. W maju złożyłam pozew, teraz Sąd rozstrzygnie, co z tym dalej. Nie mam pewności, ale chyba nie było jeszcze sprawy sądowej o taki zwrot. Chętnie podzielę się wynikiem ;) powodzenia dla wszystkich i włącznie o swoje!

    • 29 sierpnia 2017 by DAMI

      Proszę o informacje jaki był koszt pozwu do Sądu.

      • 4 września 2017 by ext

        5% od kwoty, o którą walczę. Do tego dochodzą koszty adwokata, ale tu już musisz sam indywidualnie ustalić. Moim zdaniem do Sądu nie powinno się iść bez adwokata, bo druga strona z pewnością będzie miała profesjonalnego przedstawiciela.

  29. 13 lipca 2017 by Bieg

    Ja uzyskałem odpowiedz od Rzecznika ze jak pójdę z tym do sądu do sprawa wygrana i jeszcze skok dodatkowo zostanie obciążony kosztami procesu

  30. 29 sierpnia 2017 by DAMI

    Jak tam Wasza sytuacja w walce z bankami?

    • 4 września 2017 by ext

      29.09 jest sprawa, także się okaże

      • 21 września 2017 by bieg

        no to trzymam kciuki i czekam na odpowiedź

        • 29 września 2017 by Ext

          Wrzucam aktualizację. Sprawa w I instancji wygrana. Teraz czekać czy będą się dalej odwoływać. Także jeśli jeszcze takiej sprawy nie było, no to już się odbyła;)

          • 30 września 2017 by finansowka

            Zacnie. Czyli mamy kolejny sukces!

          • 15 listopada 2017 by ext

            Kolejna aktualizacja. Złożyli apelację, także trzeba czekać dalej. Na stronie Rzecznika Finansowego pojawiły się istotne poglądy w sprawie i wyrok Sądu Apelacyjnego w sprawie zwrotu kosztów. Warto przeczytać.

  31. 28 września 2017 by bieg

    Sukces skok rafineria zwraca orowizje

  32. 27 października 2017 by Paweł Gudel

    Witam w umowie mam taki zapis : Prowizja jest liczona od całkowitej kwoty Pożyczki i pobierana przez doliczenie jej do kwoty Pożyczki, zwiększając tym samym
    wysokość kwoty Pożyczki do spłaty, a następnie poprzez potrącenie jej od wypłacanej kwoty Pożyczki z Rachunku wskazanego w
    Umowie.
    Czy w związku z tym mam jakies szanse na częsciowe jej odzyskanie

  33. 1 listopada 2017 by Artt

    A co w przypadku gdy w umowie nie ma dosłownie mowy o pobraniu prowizji jednak aby otrzymać pożyczkę musiał wydać dyspozycję „prowizji” na rzecz Banku. Poniżej wyjaśniam:
    W umowie całkowita kwota pożyczki wynosi 47000zł. Całkowita kwota do zapłaty to 82000 na którą składają się całkowita kwota pożyczki (47000zł) oraz całkowity koszt pożyczki wynoszący 35000zł. Całkowity koszt pożyczki (35000zł) to odsetki umowne w wysokościu 35000zł oraz opłata brokerska 0zł.
    Po wysłaniu pisma do Banku o zwrot prowizji otrzymałem odpowiedź że „…umowa nr. xxx nie uwzględniała prowizji za udzielenie pożyczki, opłaty przygotowawczej czy też opłaty brokerskiej…”
    Jednak biorąc pożyczkę musiałem oprócz umowy podpisać „dyspozycję uruchomienia pożyczki/kredytu” w której było napisane:
    „Proszę o uruchomienie pożyczki/kredytu nr 123456 w kwocie 47000zł w formie:
    – przelewu w kwocie 37000 na rachunek xxxxxx w Banku;
    – przelewu w kwocie 10000 na rachunek yyyyyy w Banku Alior Bank S.A.”
    tutaj wyjaśniem że rachunek xxxxx to mój rachunek ROR w Banku natomiast rachunek yyyyyy to rachunek na który miałem dokonywać spłat kredytu. Więc fizycznie do dyspozycji dostałem tylko 37000zł natomiast te 10000zł zostały mi od razu zabrane i nie miałem żadnej możliwości aby nimi dysponować. Jednak spłacać musiałem całe 47000zł. Nadmienię że kredyt był wzięty na 10 lat okresu spłaty a spłacony został po 4 latach. Co w takim przypadku? Czy mam szansę walczyć o tą „ukrytą prowizję”? Bo jak to inaczej nazwać? W umowie rzeczywiście nic nie mogę znaleźć na temat prowizji i jej jedyny ślad to ta dyspozycja.

Odpowiedz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.